Rijden op de ‘Slí an Atlantaigh Fhiáin‘ - Reisverslag uit Galway, Ierland van Simone Vogel - WaarBenJij.nu Rijden op de ‘Slí an Atlantaigh Fhiáin‘ - Reisverslag uit Galway, Ierland van Simone Vogel - WaarBenJij.nu

Rijden op de ‘Slí an Atlantaigh Fhiáin‘

Door: Harald

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 November 2018 | Ierland, Galway

20-11
We worden wakker in onze B&B in het kleine dorpje Kilcar. De vriendelijke gastvrouw geeft ons een flinke bodem met een lekker English Breakfast en goede sterke koffie. Deze hebben we nodig ook, want er staat ons weer een flinke wandeling te wachten. We hebben specifiek voor dit kleine plaatsje gekozen omdat het op korte afstand ligt van de kliffen van Slieve League. Deze duizelingwekkende afgronden behoren tot de hoogste kliffen van Europa en zijn ruim drie keer hoger dan hun wereldberoemde broertjes, de ‘Cliffs of Moher’.

Afijn, we gaan dus weer aan de wandel. Gelukkig is het rustig, zo rustig dat we de auto een flink stuk dichterbij mogen parkeren dan normaal. Scheelt toch weer een paar kilometer. De klim die we vervolgens inzetten gaat gepaard met veel ooh’s en aah’s. We stoppen om de paar honderd meter om het volgende prachtige uitzicht te bewonderen. Het zijn echt adembenemende taferelen die we aanschouwen, want het weer laat vandaag weer zijn zachtste kant zien. Helder en een klein zonnetje maar wel harde wind, dus het is op de rotsen af en toe oppassen geblazen.

We genieten lang van het prachtige uitzicht over de Atlantische Oceaan en nemen de tijd om ons aan het eind van de wereld te wanen. Als we het uiteindelijk genoeg vinden dalen we weer langzaam af en zoeken een lunchplekje. Bij een authentieke Ierse pub scoren we een lekker soepje en daar besluiten we ook om een stuk zuidelijker af te zakken. We gaan via Donegal en Sligo naar de county Mayo. Hier hebben we de volgende dag weer mooie plannen...

21-12
Ook vandaag worden we weer wakker in een B&B en worden we bij het ontbijt verwend door onze gastvrouw. Die van vandaag legt ons in de watten met huisgemaakte yoghurt met granola en rode vruchten, heerlijke koffie en een uitgebreid buffet met allerhande zoete en hartige keuzes. Ze voorziet zelfs nog in het strelen van het taal-ego van Simone, door ervan uit te gaan dat ze Brits is.

We kiezen veel voor B&B’s, omdat het een makkelijke manier is om elke dag opnieuw te kunnen besluiten wat we willen doen. Op elke straathoek in Ierland zit wel een ‘Hotel-aan-Huis’, en het is veel gemoedelijker dan een sfeerloos modern Van der Valk-achtig hokje. Daarnaast zijn de eigenaren vaak erg behulpzaam en geven ze goede tips wat je kunt doen.

Vandaag gaan we een route afleggen door de Doolough Valley. Deze weg is onderdeel van de zogenaamde ‘Slí an Atlantaigh Fhiáin’, in begrijpelijk Engels; the Wild Atlantic Way. Deze route loopt 2500 kilometer van noord naar zuid langs de Ierse westkust en voert je langs honderden bijzondere dingen om te doen en te zien. Lange stukken van ons traject volgen ook wij deze weg en zo zien we alles wat we willen.

De Doolough Valley is dus ook zo’n deel en al snel komen we erachter waarom deze 30 kilometer behoort tot de mooiste wegen van de wereld. De natuur om ons heen is onbeschrijflijk. Het weer heeft vandaag zijn stoerste pet opgezet en de laaghangende wolken gooien er bij vlagen striemende regenbuien uit. Dit weer past naadloos bij de rauwe schoonheid van het verlaten landschap, waar je omringd door flinke heuvels door de vallei slingert. Deze ligt bezaaid met rotsen, maar is verder kaal en slechts voorzien van gras, mos en hier een daar wat bosjes.

We genieten met volle teugen van wat Moeder Natuur hier heeft gepresteerd en komen inderdaad geen kip tegen. De hele vallei van zo’n 30 kilometer lang wordt bewoond door minder dan 300 mensen en, zoals overal in Ierland, enorme kuddes schapen. Af en toe moeten we even inhouden als er weer eens een wollige vriend over de weg sjokt, maar ze begeven zich altijd gauw weer richting het gras zodra we passeren.

We rijden de vallei uit en zetten koers richting Galway. We hebben zin om ons weer eens onder te dompelen in de drukte van een stad en deze lijkt de uitgelezen plek om dat te doen. We vinden snel een leuke plek om te slapen en gaan een paar uurtjes het gezellige centrum in, waar we leuke winkelstraatjes, een vroege kerstmarkt en een goede maaltijd vinden. We drinken nog lekker wat en genieten van het gemoedelijke Galway.